Przejdź do głównej zawartości

Film japoński

Na stronie internetowej "Przeglądu Kulturoznawczego" udostępniane są wybrane artykuły z czasopisma, np. tekst Krzysztofa Loski na temat relacji człowiek - nowa technologia we współczesnych japońskich filmach. 

Fragment: 
"Dla człowieka „przedłużonego” przez przekaźniki kluczowego znaczenia nabiera potrzeba zdefiniowania związku łączącego go z technologią. Z jednej strony ciało przedstawiane jest jako otwarte, podatne na zmiany i niedokończone, które można w dowolny sposób modyfi kować, z drugiej zaś pojawiają się marzenia o bezcielesności, wyzwoleniu się od materialności i przeniesieniu w wymiar wirtualny. Okazuje się, że urządzenia elektroniczne mogą służyć zarówno komunikacji z innymi ludźmi, jak i ucieczce przed nimi, o czym przekonują filmy współczesnych reżyserów japońskich: Mamoru Oshii, Shunjiego Iwai, Kiyoshiego Kurosawy, Satoshiego Kona, Hideo Nakaty i Hisayasu Satō".
Tekst dostępny w archiwum "Przeglądu Kulturoznawczego" (wydawca: Komitet Nauk o Kulturze PAN, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ) 
Wyobraźnia technologiczna i problem tożsamości we współczesnym filmie japońskim / Krzysztof Loska // "Przegląd Kulturoznawczy". - 2011, nr 1, s. 127-142