13 tom poznańskich "Porównań" został poświęcony studiom postkolonialnym m.in. w obszarze filmu.
Ze wstępu:
Czy możliwe jest dzisiaj w Polsce kino kolonialne? : przypadek Pani z Ukrainy Pawła Łozińskiego / Dobrochna Dabert // "Porównania". - Nr 13 (2013), s. 157-166
Orient w fabularnym polskim filmie powojennym : rekonesans / Jacek Nowakowski // "Porównania". - Nr 13 (2013), s. 167-178
Siedmiogród we współczesnym filmie węgierski : figury (auto)kolonizacji / Aleksandra Muga // "Porównania". - Nr 13 (2013), s. 179-189
Ironiczny i nostalgiczny wizerunek lat sześćdziesiątych na Węgrzech w filmie Lalunie (Csinibaba, 1997) Pétera Tímára / Grzegorz Bubak // "Porównania". - Nr 13 (2013), s. 191-202
Ze wstępu:
"Refleksja Dobrochny Dabert dotyczy wizualnych i narracyjnych strategii kolonizowania Innego w filmie, którego leitmotiv stanowi dialog międzykulturowy. Jacek Nowakowski rekapituluje filmowe prezentacje Orientu w polskim kinie powojennym. Aleksandra Muga dotyka newralgicznego wątku imperialnej pamięci Węgrów, znajdującego swoje odzwierciedlenie w prezentacjach Siedmiogrodu w kinie węgierskim".Artykuły dostępne w archiwum pisma "Porównania" (Zakład Komparatystyki Literackiej i Kulturowej IFP UAM)
Czy możliwe jest dzisiaj w Polsce kino kolonialne? : przypadek Pani z Ukrainy Pawła Łozińskiego / Dobrochna Dabert // "Porównania". - Nr 13 (2013), s. 157-166
Orient w fabularnym polskim filmie powojennym : rekonesans / Jacek Nowakowski // "Porównania". - Nr 13 (2013), s. 167-178
Siedmiogród we współczesnym filmie węgierski : figury (auto)kolonizacji / Aleksandra Muga // "Porównania". - Nr 13 (2013), s. 179-189
Ironiczny i nostalgiczny wizerunek lat sześćdziesiątych na Węgrzech w filmie Lalunie (Csinibaba, 1997) Pétera Tímára / Grzegorz Bubak // "Porównania". - Nr 13 (2013), s. 191-202