Tekst na temat najnowszego kina popularnego.
Streszczenie:
Między odtwórczością a oryginalnością : kino po "Matriksie" i moda na ciągłe przetwarzanie / Piotr Przytuła // "Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne". - 2012, nr 3, s. 103-115
Streszczenie:
Tekst dostępny w archiwum Warmińsko-Mazurskiego Kwartalnika Naukowego (Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii TWP w Olsztynie)„Celem artykułu jest wskazanie bogactwa intertekstualnych nawiązań kina popularnego i tendencji jego twórców do uciekania się do poważnej refleksji społeczno-kulturowej. Ważna wydaje się w tym kontekście także kwestia kultury uczestnictwa, w której odbiorcy są aktywnymi uczestnikami obiegu kulturalnego. Dwoma najbardziej reprezentowanymi obszarami odniesień X muzy są sfery religii i psychoanalizy. Pierwszy paradygmat tworzą dzieła zawierające parafrazy i nowe realizacje motywów związanych z religią chrześcijańską. Pojawiają się tutaj także obrazy generujące pewne zachowania religijne, na przykład religia Jedi utworzona pod wpływem Gwiezdnych Wojen. Drugi paradygmat to filmy dające się odczytać się poprzez freudowską bądź lacanowską psychoanalizę. Stanowią one też często współczesne realizacje jungowskich archetypów i schematu wędrówki bohatera mitycznego”.
Między odtwórczością a oryginalnością : kino po "Matriksie" i moda na ciągłe przetwarzanie / Piotr Przytuła // "Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne". - 2012, nr 3, s. 103-115