Przejdź do głównej zawartości

Filmowe obrazy pamięci zbiorowej

Czy film jako medium pamięci zbiorowej jest przez współczesny dyskurs na temat pamięci traktowany marginalnie?

Od autorki:
"(...) można zaryzykować twierdzenie, że potencjał filmu jako nośnika pamięci leży z jednej strony w obrazowości, z drugiej zaś w narracyjności (...) Narracyjność i wizualność filmu mogą doskonale wspierać kształtowanie (...) zbiorowych wyobrażeń. Uważam jednak, wbrew potocznemu mniemaniu, że pojawienie się filmu (a szerzej: mediów audiowizualnych) nie ustanowiło rewolucji w kwestii kreowania owych wyobrażeń. (...) chodzi tu raczej o zmianę ilościową, a nie jakościową. Pamięć była już znacznie wcześniej eksternalizowana w przestrzeń kulturową zarówno za pomocą narracji, jak i obrazu (...) Przełom, jaki dokonał się w X X wieku, polega przede wszystkim na skali zjawiska".
Tekst dostępny w archiwum kwartalnika "Kultura Współczesna" (Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze, Fundacja Kultury)   
Filmowe obrazy pamięci zbiorowej - perspektywa teoretyczna / Magdalena Saryusz-Wolska // "Kultura Współczesna". - 2006, nr 4, s. 100-109